Zomerupdate Dé Letselschadehulpdienst
Geplaatst op 27 juli 2021

Zomerupdate

Inmiddels staat de zomervakantie alweer voor de deur. Nu er steeds meer versoepelingen komen, is er ook meer mogelijk. Wellicht gaat u op vakantie of kiest u toch nog een jaar voor “Tuinesië”. Uiteraard wensen wij iedereen (alvast) een hele fijne vakantie toe. Lees vooral nog deze zomerupdate door, dan kunt u zonder zorgen gaan genieten van uw vakantie.

Bereikbaarheid Dé LSHD tijdens de vakantieperiode
Ook de medewerkers van Dé Letselschadehulpdienst gaan in deze periode er even tussenuit. Uiteraard stemmen wij onze vakanties op elkaar af, zodat er op elk moment een binnenhulpcoördinator aanwezig is om klanten en belanghebbenden te woord te staan en te blijven helpen! Wij zullen ons uiterste best doen dat u er niets van merkt. De dienstverlening zal gewoon doorlopen op de manier zoals u van ons gewend bent!

Dienstverleners en de vakantieperiode
Naast dat u wellicht vakantie gaat vieren, gaan de dienstverleners, die wij inzetten, dat natuurlijk ook. De vakantieperiodes zijn voor de providers altijd ontzettende puzzels. Hoe kunnen de roosters toch gevuld worden? De providers doen hun uiterste best om alle aanvragen in te vullen en zoveel mogelijk stabiliteit te geven aan belanghebbende. Toch kan het voorkomen dat in de vakantieperiode de vaste hulp afwezig is. Er wordt dan gekeken of er een vaste vervanger is, zodat belanghebbende niet zonder hulp komt te zitten. Ook proberen wij te kijken naar tijdelijke andere oplossingen. Zo heeft laatst een huishoudelijke hulp aangeboden om de hond van de familie uit te laten in de periode dat de hondenuitlaatdienst vakantie had. Helaas kan het gebeuren dat belanghebbende in deze periode meerdere gezichten ziet. Wij vragen hiervoor om uw begrip.


Seizoensgebonden hulpbehoeften: Tuin klaarmaken voor het voorjaar
Het zonnetje schijnt volop en mensen duiken weer meer de tuin in! Voor sommige belanghebbenden is dit vanwege het letsel helaas niet mogelijk. Wist u dat wij ook regelmatig tuinhulpen/hoveniers inzetten om de mensen te ondersteunen bij het voorjaarsklaar maken van de tuin? Vaak is deze inzet eenmalig en kan belanghebbende daarna weer genieten van een opgeruimde tuin. Een opgeruimde tuin (evenals een opgeruimd huis) geeft ruimte in het hoofd. Zo geeft u belanghebbende de ruimte om zich volledig op het herstel te kunnen richten. En is dat niet hetgeen waar het om gaat?!


Extra hulp in verband met ramen wassen
Met het mooie weer wil belanghebbende ook graag naar buiten kunnen kijken. Vaak zien we toch meer strepen op ramen zodra de zon gaat schijnen. Helaas zijn de ramen soms al enige tijd niet gewassen. De hulpen vanuit de WMO mogen officieel de ramen niet wassen op hoogte of aan de buitenzijde van de woning. Particuliere hulpen mogen dit tot een bepaalde hoogte vaak wel. Door het eenmalig inzetten van een particuliere hulp kunnen wij ervoor zorgen dat de ramen weer schoon zijn. Mochten er toch ramen op hoogte gewassen moeten worden, dan kunnen wij uiteraard in overleg ook een glazenwasser inzetten.

Inzet Dé LSHD bij aanvraag WMO
Regelmatig krijgen wij de vraag om te ondersteunen bij een aanvraag voor hulp vanuit de WMO. Maar wat doet de binnendienst ter ondersteuning van een WMO aanvraag en wat is de meerwaarde voor het inzetten van een buitenhulpcoördinator.


Hierboven ziet u wat de rol van de hulpcoördinator binnendienst is bij het ondersteuning bij een WMO aanvraag. Als het gaat om bijvoorbeeld een melding van huishoudelijke hulp, dan is er vaak particuliere hulp geregeld totdat er duidelijkheid is vanuit de gemeente. Hierdoor zit belangenhebbende in deze onzeker tijd niet zonder hulp. Doordat wij contact houden met de gemeente, is het voor ons ook duidelijk of de particuliere hulp nog tijdelijk moet worden verlengd of dat dit gestopt kan worden. Uiteraard houden wij de termijnen waaraan de gemeente zich moete houden ook in de gaten. Echter is het wel belangrijk om een goede sfeer in het dossier te houden. Het is zoeken naar de juiste balans tussen de juiste sfeer behouden en de termijnbewaking.

Zodra er een keukentafelgesprek wordt ingepland stellen wij vaak voor om een buitenhulpcoördinator in te schakelen die bij dit gesprek aanwezig kan aanschuiven. Het keukentafelgesprek gebruikt de consulent van de gemeente als leidraad om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor een indicatie. De buitenhulpcoördinatoren hebben ervaring met het voeren van deze gesprekken. Zo hebben zij relevante achtergronden. Bijvoorbeeld als ergo en/of fysiotherapeut of adviseur bij een gemeente. De buitenhulpcoördinator ondersteunt belanghebbende bij een keukentafelgesprek. Soms volgt er een afwijzing, terwijl er soms meer speelt dan het opgelopen letsel. Denk aan een belanghebbende met een zieke partner. De buitenhulpcoördinator zorgt ervoor dat de WMO-consulent een zo volledig mogelijk beeld krijgt van de situatie, om vervolgens een afgewogen beslissing te kunnen nemen. Uiteraard kunnen wij niet een garantie geven dat er een indicatie wordt gegeven voor ondersteuning vanuit de WMO, maar wel is uit de praktijk gebleken dat de kansen aanzienlijk vergroot worden wanneer er een buitenhulpcoördinator aanschuift. 

Niet alleen bij nieuwe meldingen kunnen wij worden ingeschakeld. Soms is er voor het ongeval al een indicatie afgegeven voor huishoudelijke hulp. Indien er na het ongeval behoefte is aan extra hulp, kunnen wij contact opnemen met de gemeente om te bespreken of de uren (tijdelijk) kunnen worden opgehoogd. Dit wordt gedaan door een herindicatie vanuit de gemeente.

Mocht u vragen hebben over bovenstaande, of bent u benieuwd of wij in uw dossier kunnen helpen, neem dan gerust contact met ons op.

En dan alvast even iets om over na te denken voor na de zomervakantie: Dé Letselschadehulpdienst als onderdeel van het inwerkprogramma van nieuwe medewerkers
Voor de meeste verzekeraars en belangenbehartigers staat het bieden van hulp in natura inmiddels hoog in het vaandel. Wij zijn daar uiteraard blij mee, de mens en het herstel moet voorop staan! Het regelen van praktische ondersteuning vinden wij telkens weer een uitdaging. Wij zoeken naar de meest passende oplossing voor belanghebbende.

Wij kunnen ons goed voorstellen dat nieuwe medewerkers binnen uw organisatie de eerste periode al genoeg informatie krijgen waardoor het bieden van hulp in natura naar de achtergrond verdwijnt. Ook hier willen wij graag een helpende hand in bieden! Dit kan door middel van het aanleveren van informatie over onze werkwijze, flyer of aanvraagformulier. Om meer interactie te krijgen met de nieuwe medewerkers en gelijk eventuele vragen te beantwoorden kunnen wij ook tijdens de inwerkperiode een korte workshop aanbieden. De workshop wordt in overleg op maat gemaakt. Op die manier kan het volledig passend gemaakt worden in het huidige inwerkprogramma van uw bedrijf.

Mocht Covid-19 het weer toelaten dan komen wij graag bij u op kantoor! Maar inmiddels zijn wij ook ervaren in het geven van digitale workshops.

Heeft u de kennismakende workshop van Dé Letselschadehulpdienst al bijgewoond als bedrijf/kantoor en bent u op zoek naar een vervolg om de herstelgerichte dienstverlening opnieuw onder de aandacht te brengen? Dan kunt u bijvoorbeeld denken aan een quiz. Een quiz of andere workshopvormen zijn volledig aan te passen naar de behoefte van de klant.

Geïnteresseerd? Stuur ons een e-mail via help@deletselschadehulpdienst.nl dan nemen wij contact met u op om de mogelijkheden te bespreken of bel ons op 088 28 66 700.