Dé LSHD zet zich in voor een automatische deuropener
Geplaatst op 23 april 2021

Dé LSHD zet zich in voor een automatische deuropener


Stel je eens voor

Al geruime tijd woon je in een appartementencomplex dat van alle gemakken is voorzien. Naar aanleiding van een ongeval heb je een gebroken sleutelbeen. Gelukkig beschikt het appartementencomplex over automatische deuropeners. Dit scheelt al een stuk. Helaas duurt het herstel langer dan verwacht en plots gaat één van de automatische deuropeners kapot. Ineens lukt het niet meer om zelfstandig naar buiten te gaan. Vanwege het corona-virus is sociaal contact behoorlijk beperkt en nu kun je ook niet meer zelf naar buiten om een stukje te wandelen.

Verloop dossier

Belanghebbende heeft in eerste instantie contact opgenomen met verschillende partijen om een nieuwe deuropener te regelen, maar zij wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Tijd dat wij ons hierin gaan mengen om in eerste instantie eens meer duidelijkheid te krijgen.

De gemeente geeft inderdaad aan dat de automatische deuropeners in het verleden gedeeltelijk door hen zijn vergoed. De deuropeners zijn vergoed voor een oud-inwoner van het appartementencomplex. In dit geval heeft de gemeente 50% van de kosten vergoed. De overige 50% is vergoed door de VVE (of in andere gevallen de woningbouwvereniging). De gemeente doet een eenmalige bijdrage. Zodra de automatische deuropeners zijn geplaatst, wordt de VVE de eigenaar. De kosten voor vervanging, onderhoud of reparatie komen voor rekening van de VVE. De gemeente geeft aan dat de kans klein is dat er een nieuwe indicatie wordt afgegeven voor belanghebbende.

De contactpersoon van de VVE geeft in eerste instantie aan dat het een lastig verhaal is. Inderdaad is de VVE de eigenaar. Echter zijn de deuropeners in het verleden aangeschaft voor een oud-inwoner. Daarnaast geeft de contactpersoon aan dat de deuropener dusdanig stuk is dat repareren geen zin heeft. Daarbij is belanghebbende de enige inwoner van het complex waarvoor de deuropener noodzakelijk is. De kosten voor één nieuwe deuropener met installatie is al gauw € 3000,-. Vanwege de hoogte van de kosten moeten eerst alle leden van de VVE akkoord geven om deze kosten te vergoeden. We kunnen niet om de Corona-crisis heen. De vergadering van de VVE wordt meerdere keren uitgesteld en staat op dit moment gepland eind oktober. Zo lang kan belanghebbende niet wachten. De contactpersoon van de VVE wil graag helpen, en geeft vervolgens aan dat hij tot een maximum van € 1500,- geen toestemming nodig heeft van alle leden van de VVE. Wij nemen direct contact op met de verzekeraar om te bespreken of zij de helft van de kosten willen vergoeden. De verzekeraar geeft hiervoor akkoord. Rest ons nog een afspraak te maken met de provider voor de plaatsing en om de gesplitste betaling netjes te regelen. Inmiddels is de automatische deuropener geplaatst en kan mevrouw weer zelfstandig naar buiten voor een blokje.